Xento

jan 28 2020

Wat is Mindfulness?

Mindfulness is het fundamentele menselijke vermogen om volledig aanwezig te zijn, zich bewust te zijn van waar we zijn en wat we doen, en niet overdreven reactief of overweldigd te worden door wat er om ons heen gebeurt.

Het is niet allemaal in je hoofd alleen je kunt mindfulness beoefenen door te gaan zitten voor een formele meditatie, of door meer opzettelijk en bewust te zijn van de dingen die je elke dag doet.

Als je meer wilt leren over mindfulness en hoe je mindfulness meditatie kunt beoefenen, bezoek dan onze website https://www.tailoryou.nl/mindfulness-training/

Hoe Mindfulness onderweg te beoefenen

Bijna elke taak die we in een dag uitvoeren, of het nu gaat om tandenpoetsen, lunchen, praten met vrienden of sporten, kan met meer verstand worden gedaan.

Als we ons bewust zijn van onze acties, besteden we meer aandacht aan wat we doen. Het is het tegenovergestelde van het doorlopen van de bewegingen. In plaats daarvan ben je afgestemd op je zintuigen, het opmerken van je gedachten en emoties.

Door mindfulness in je dagelijks leven in te bouwen kun je mindful worden oefenen, zelfs als je het te druk hebt om te mediteren.

Leren mediteren

In het begin helpt het om een hoeveelheid tijd in te plannen waarvoor je gaat “oefenen”. Anders kan het zijn dat je geobsedeerd bent om te beslissen wanneer je moet stoppen. Als je net begint kan het helpen om een korte tijd te kiezen zoals vijf of tien minuten. Uiteindelijk kun je dit tot twee keer zo lang, misschien wel tot 45 minuten of een uur opbouwen. Gebruik een keukentimer of de timer op je telefoon. Veel mensen doen ‘s ochtends en ‘s avonds een sessie, of het een of het ander. Als je het gevoel hebt dat je het druk hebt en je weinig tijd hebt, is het beter om wat te doen dan niets te doen. Als je een beetje ruimte en tijd hebt kun je wat meer doen.

Zoek een goede plek in je huis, liefst op een plek waar niet te veel rommel is en je wat rust kunt vinden. Laat het licht aan of ga in het daglicht zitten. U kunt zelfs buiten zitten als u dat wilt maar kies een plek met weinig afleiding.

Deze houdingsoefening kan gebruikt worden als beginfase van een periode van meditatiebeoefening of gewoon als iets om een minuutje te doen, misschien om jezelf te stabiliseren en een moment van ontspanning te vinden voordat je weer in de strijd gaat. Als je blessures of andere fysieke problemen hebt kun je deze oefening aanpassen aan je eigen situatie.

Hoe zit het met Mindfulness-meditatie?

Neem plaats. Ga op een stoel zitten of een meditatiekussen, een parkbank. Zoek een plekje die je een stabiele solide zitplaats geeft. Niet op de grond of op de rug.

Let op wat je benen doen. Als je op een kussen op de vloer zit, kruis je je benen comfortabel voor je. (Als je al een soort zittende yogahouding aanneemt, is dat ook prima.) Als je op een stoel zit is het goed als de onderkant van je voeten de vloer raakt.

Maak je voeten recht, maar verstijf je bovenlichaam niet. De ruggengraat heeft een natuurlijke kromming. Laat het daar maar zitten. Je hoofd en schouders kunnen comfortabel op je wervels rusten.

Plaats uw bovenarmen evenwijdig aan uw bovenlichaam. Laat vervolgens uw handen op de toppen van uw benen vallen. Als u te ver naar voren komt, gaat u vooroverbuigen. Te ver naar achteren maakt je lichaam stijf. Je stemt de snaren van je lichaam af, niet te strak en niet te los.

Laat je kin een beetje zakken en laat je blik zachtjes naar beneden vallen. Je mag je oogleden laten zakken. Als je de behoefte voelt, kun je ze volledig laten zakken, maar het is niet nodig om je ogen te sluiten bij het mediteren. U kunt gewoon laten wat er voor uw ogen verschijnt, zonder u erop te concentreren.

Wees er even bij. Ontspan en breng uw aandacht naar uw adem of de sensaties in uw lichaam. Voel uw adem – of zoals sommigen zeggen “volg” het – omdat het naar buiten en naar binnen gaat. Hoe dan ook, vestig uw aandacht op het fysieke gevoel van de ademhaling: de lucht die door uw neus of mond beweegt, het opstijgen en vallen van uw buik, of uw borstkas. Kies uw brandpunt, en bij elke ademhaling kunt u mentaal “inademen” en “uitademen” noteren

Onvermijdelijk zal uw aandacht de adem verlaten en naar andere plaatsen afdwalen. Maak je geen zorgen. Het is niet nodig om het denken te blokkeren of te elimineren. Als je je gedachten ziet dwalen – in een paar seconden, een minuut, vijf minuten – ga je zachtjes met je aandacht terug aan de adem.

Oefen het pauzeren voordat je de fysieke aanpassingen doet, zoals het bewegen van je lichaam of het krabben bij jeuk. Het kan zijn dat je geest voortdurend rondzwerft, dat is ook normaal. In plaats van te worstelen met of zich bezig te houden met die gedachten, oefen je het observeren zonder dat je hoeft te reageren. Ga gewoon zitten en let op. Zo moeilijk als het is om te handhaven, dat is alles wat er is. Kom steeds weer terug zonder oordeel of verwachting.

Als je klaar bent, til je je blik zachtjes op (als je ogen dicht zijn, open ze dan). Neem even de tijd en merk eventuele geluiden in de omgeving op. Merk op hoe je lichaam nu voelt. Let op je gedachten en emoties. Neem even pauze en beslis hoe je verder wilt gaan met je dag.

Dat is het. Dit is de praktijk. Er wordt vaak gezegd dat het heel eenvoudig is, maar het is niet per se gemakkelijk. De kunst is het om het gewoon te blijven doen. De resultaten zullen groeien.

Meer informatie? Kijk ook eens naar onze Mindfulness Training Tilburg.

Bezoek de website voor meer info :

Written by