Xento

mrt 3 2021

Ken je deze natuurlijke manieren al om je weerstand te verhogen?

Het menselijk lichaam beschikt over weerstand dat ervoor zorgt dat je negatieve invloeden buiten het lichaam houdt. Voorbeelden hiervan zijn ziektes of kwaadaardige bacteriën. Hoe sterker de weerstand is, hoe beter het een lichaam kan beschermen. Iedereen is in zijn of haar leven wel eens verkouden geweest, tijdens zo’n verkoudheid zorgt je weerstand ervoor dat ze het virus gaan aanvallen en zo uit het lichaam drijven. Het lichaam zorgt er hierna voor dat de weerstand voor de volgende keer bestemd is voor dat virus, hierdoor maakt dat je minder tot niet meer ziek. Een weerstand is broodnodig en er zijn manieren om deze te verhogen. Hieronder neem ik er een aantal met je door.

Beweging

Hoewel je misschien zou denken dat zo zwaar en veel mogelijk sporten goed is voor je weerstand, is dat het eigenlijk niet. Bij zware inspanning gaat je lichaam zich daar voornamelijk op focussen, waardoor ze het immuunsysteem een beetje achterwege laten voor die tijd. Uiteraard is sporten over het algemeen erg gezond, maar ideaal voor je weerstand is het dus om dit niet te overdrijven. Het beste is om een tussenweg te vinden. Op deze manier blijf je fit zonder dat je weerstand er te veel onder moet lijden.

Voeding

Voeding is een van de belangrijkste bronnen om je weerstand te verbeteren. Vitamine D speelt hierbij een grote rol. Vitamine D krijg je ook van in zonlicht lopen, maar aangezien in Nederland de zonnige dagen schaars kunnen zijn, is het goed om dit aan te vullen in je voeding. In vettige vis en eieren zit bijvoorbeeld veel Vitamine D. Wanneer je veganistisch bent, is het verstandig om dit te vervangen door een Vitamine D supplement.

Eiwitten zijn erg belangrijk voor het aanmaken van antistoffen, dus probeer hier ook genoeg van binnen te krijgen. Gemiddeld gezien zou een mens idealiter ongeveer 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht binnen moeten krijgen. Eiwitten zijn daarnaast sowieso een goede bouwstof, ze helpen ook mee met het aanmaken van spieren en het transporteren tussen cellen.

Voedingsvezels zijn naast Vitamine D en eiwitten ook een belangrijke bron om je weerstand mee te verbeteren. Deze vezels vind je terug in producten als groenten, fruit en volkorenproducten.

Stress

Zoals eerder benoemd is te veel inspanning voor je lichaam niet goed voor je afweersysteem. Hiernaast is een andere manier van inspanning – namelijk stress – ook niet gezond. Stress zorgt ervoor dat je slijmvliezen meer door gaan laten, waardoor je filter als het ware groter wordt en zo meer slechte dingen binnen laat.

Propolis tinctuur

Naast de dingen in het dagelijkse leven die je immuun systeem kunnen boosten, zijn er ook speciale producten die hierbij meehelpen. Zoals eerder genoemd is een voorbeeld hiervan een Vitamine D supplement. Een ander product dat hierbij kan helpen zijn propolis tinctuur druppels. Het is een 100% natuurlijk product wat er voor zorgt dat je immuun systeem versterkt kan worden. Het middel wordt onder andere gebruikt als middel tegen: hooikoorts, wratten, darmklachten en longpijn.  Vanwege de natuurlijke samenstelling hoef je je geen zorgen te maken over eventuele schadelijkheid voor het lichaam. Het wordt voor zwangere vrouwen wel afgeraden.

Written by