Xento
Image default
Bedrijven

Promotiemogelijkheden voor bedrijven met weinig budget

Elk bedrijf wilt wel aan marketing of promotie doen, maar niet elk bedrijf heeft daar evenveel budget voor. Dit is natuurlijk niet raar want niet elk bedrijf is even groot. Toch is het voor kleine bedrijven ook nog relevant om aan marketing en promotie te doen en is het ook mogelijk. Heeft u een klein bedrijf met een klein budget voor marketing en promotie? Lees dan verder, want hier worden enkele tips gegeven die u kunt gebruiken.

Ga aan de slag met social media

Social media is populairder dan ooit en is ook een enorme reclame bron voor veel bedrijven. Nu kunt u bepaalde campagnes opzetten waar u voor betaald om onder de aandacht te komen, maar u kunt het ook op een goedkopere manier doen. Een goedkopere manier zit in hoe u de kanalen gebruikt. Er zijn een aantal punten die u mogelijk voor weinig kosten kan doen om meer bereik te genereren.

Ten eerste gaat het om de content die u plaatst. Het beste kunt u mooie korte en krachtige blog schrijven die beschrijven wat voor goederen of diensten uw bedrijf aanbiedt. Daarin kan u dan ook bepaalde links zetten die zorgen voor verkeer naar de website. Verder is het ook goed om actief te zijn en ook de interactie op te zoeken met de lezers en volgers van het account. Door in contact te komen kunt u meer te weten over de doelgroep en u kunt de mensen warm maken om mogelijk een product of dienst af te nemen. Om meer te weten over de doelgroep kunt u ook regelmatig even een vraag stellen of een poll opstellen. Hier kunt u veel relevante informatie uithalen. Tot slot moet u met de social media kanalen creatief zijn en ook genoeg variatie brengen. Dus schrijf niet steeds een lange blog, maar plaats ook korte berichten of leuke foto’s.

Emailmarketing?

Een ander handige en niet al te dure promotiemogelijkheid is het gebruiken van emailmarketing. Er wordt wel is gezegd door deskundige dat dit marketinginstrument niet veel oplevert, maar als we in de praktijk kijken blijkt dat elk beetje helpt en dus ook emailmarketing zin heeft. Over het algemeen stuurt u in grote getalen mails naar bestaande klanten of nieuwe klanten en krijgt u daar van een klein percentage reactie op. Reactie betekent naar de website gaan. Uit dat kleine percentage zal weer een klein percentage echt een aankoop doen of een andere actie ondergaan. Als u een mail stuurt naar een grote groep, kan het dus zeker zin hebben want het levert echt wat op. Enige wat u kwijt bent aan emailmarketing is tijd en een beetje geld voor het design.

Goedkope en kwalitatieve relatiegeschenken

Een vorm van marketing is het gebruiken van relatiegeschenken. Met relatiegeschenken probeert u bestaande klanten, partners en collega’s blij te houden en zorgt u er voor dat het bedrijf  positief onder de aandacht komt. Nu kunt u hele dure en mooie relatiegeschenken geven om indruk te maken, maar in veel gevallen is dat niet eens nodig.

Het gaat vooral om het gebaar en het nut van het cadeau. Het is handig om een geschenk te verzinnen die ook bruikbaar is en waar mensen meerdere keren naar kijken of zullen gebruiken. Voorbeelden van mooie geschenken zijn bijvoorbeeld kalenders, pennen of drinkbekers. Het mooie van deze producten is dat deze allemaal zijn te bedrukken met een logo of merknaam. U kunt een kalender 2022 kopen met een logo of u kunt een mooie drinkbeker met logo cadeau doen. Dit zijn producten die veel worden gebruikt en waar uw bedrijf dus ook veel onder de aandacht komt.