Xento

feb 6 2020

Ontspanningstechnieken voor Stress

Om stress effectief te bestrijden, moet u de natuurlijke ontspanningsreactie van uw lichaam activeren. Technieken zoals diepe ademhaling, visualisatie, meditatie en yoga kunnen daarbij helpen.

De beste ontspanningstechniek

Ontspanning betekent voor velen van ons dat je aan het eind van een stressvolle dag op de bank gaat liggen en voor de tv gaat zitten. Maar dit doet weinig om de schadelijke effecten van stress te verminderen. U moet eigenlijk de natuurlijke ontspanningsreactie van uw lichaam activeren, een toestand van diepe rust die de stress afremt, uw ademhaling en hartslag vertraagt, uw bloeddruk verlaagt en uw lichaam en geest weer in balans brengt. U kunt dit doen door het beoefenen van ontspanningsoefening zoals diepe ademhaling, meditatie, ritmische oefening, yoga of tai chi.

Hoewel u kunt kiezen voor een professionele massage of acupunctuursessie, kunnen de meeste ontspanningstechnieken op eigen houtje of met behulp van een gratis audiodownload of een goedkope smartphone-app worden uitgevoerd. Het is echter belangrijk om te onthouden dat er niet één enkele ontspanningstechniek bestaat die voor iedereen werkt. We zijn allemaal verschillend. De juiste techniek is de techniek die met u resoneert, die past bij uw levensstijl en die in staat is uw geest te focussen om de ontspanningsreactie op te wekken. Dat betekent dat je met vallen en opstaan op zoek moet gaan naar de techniek (of technieken) die het beste bij je past. Als je dat doet, kan regelmatig oefenen helpen om de dagelijkse stress en angst te verminderen, je slaap te verbeteren, je energie en stemming op te krikken en je algehele gezondheid en welzijn te verbeteren.

Ontspanningstechniek: Diepe ademhaling

Met de focus op de volledige ademhaling is de diepe ademhaling een eenvoudige maar krachtige ontspanningstechniek. Het is gemakkelijk te leren, kan bijna overal worden beoefend en biedt een snelle manier om uw stressniveau onder controle te krijgen. De diepe ademhaling is ook de basis van veel andere ontspanningsoefeningen zoals de hyperventilatie oefeningen en kan worden gecombineerd met andere ontspannende elementen zoals aromatherapie en muziek. Terwijl apps en audiodownloads je door het proces kunnen leiden, is het enige wat je echt nodig hebt een paar minuten en een plek om rustig te zitten of je uit te strekken.

Hoe oefen je een diepe ademhaling

Zit comfortabel met je rug recht. Leg een hand op je borst en de andere op je buik.

Adem in door je neus. De hand op je buik moet omhoog. De hand op je borst moet heel weinig bewegen.

Adem uit door uw mond en duw zoveel mogelijk lucht naar buiten terwijl u uw buikspieren samentrekt. De hand op uw buik zou moeten bewegen als u uitademt, maar uw andere hand zou heel weinig moeten bewegen.

Blijf inademen door uw neus en uitademen door uw mond. Probeer genoeg te inhaleren zodat uw onderbuik stijgt en daalt. Tel langzaam mee als u uitademt.

Als u het moeilijk vindt om zittend uit uw buik te ademen, probeer dan te gaan liggen. Leg een klein boekje op je buik en adem zodat het boekje opstijgt als je inhaleert en daalt als je uitademt.

Bezoek de website voor meer info :

Written by