Uw gesprekspartner onderbreken is als een mijnenveld betreden. Als je dit nooit doet, zullen ze geen rekening met je houden, en als je vaak onderbreekt, zullen ze je gaan vermijden. Door de gesprekspartners te onderbreken, word je niet de ziel van het bedrijf, maar dit is niet zo belangrijk. Als je je zin wilt krijgen, kun je er niet langs. Gelukkig is dit gemakkelijk te leren, vooral als het om werk gaat. Hier leest u hoe u collega’s en partners op de juiste manier kunt onderbreken. Als je een op een praat als de gesprekspartner uw tijd verspilt door af te leiden van zaken, als de gesprekspartner praat over onderwerpen die u niet interesseren. Tijdens vergaderingen en onderhandelingen wanneer de spreker de tijd van het publiek verkwist door af te leiden van de agenda; als je het publiek moet laten zien dat je hoger in de bedrijfshiërarchie staat dan de spreker. Op zichzelf niet erg ethisch, kan het aantonen van status tactisch noodzakelijk zijn in de wereld van feitelijke zakelijke relaties. Conflicten kunnen worden vermeden door de juiste formulering te kiezen. Om succes te behalen, is het niet voldoende om de gesprekspartner te stoppen – het is belangrijk dat het laatste emotionele “residu” in uw voordeel is. Daarom vereist elke situatie een speciale aanpak. # 1 Je hebt het te druk om te luisteren Uw doel is om het gesprek te beëindigen of uit te stellen zonder uw relatie met uw collega te verpesten. Wacht een pauze in het gesprek, bied vervolgens uw excuses aan en leg kort de situatie uit. Wees niet onbeleefd of beschuldig; Laat de andere persoon zien dat het je spijt het gesprek te onderbreken. Voorbeeld: “Het is heel interessant wat er daarna gebeurde, maar nu ben ik niet echt een luisteraar – ik moet dringend dit en dat doen. Misschien kunnen we later praten? ” Een collega zal het hoogstwaarschijnlijk eens zijn, al was het maar uit beleefdheid – en u kunt het gesprek zonder belediging onderbreken en terugkeren naar uw bedrijf. Als de vraag niet belangrijk is, zal de collega er waarschijnlijk niet op terugkomen. # 2 Het gespreksonderwerp is absoluut niet interessant voor jou In dat geval kunt u het gesprek beëindigen of het onderwerp in een interessanter onderwerp veranderen. Het belangrijkste is dat uw collega niet de indruk krijgt dat u hem vervelend vindt. Hiervoor is één zin voldoende. Nadat je op een pauze hebt gewacht, vertaal je het onderwerp: “Onthoud waar we gebleven waren, ik wilde je iets vertellen.” En ga verder met een ander onderwerp. Als je geluk hebt, wordt het oninteressante gesprek niet hervat. nummer 3 Deelnemers aan de vergadering wijken af van de agenda De grootste vijanden van effectieve zakelijke communicatie: high society gebabbel. Een kort informeel gesprek helpt u eraan te wennen en uw gedachten te ordenen, maar dan moet u doorgaan met urgente kwesties. bespreking van irrelevante onderwerpen. “Zieke”, duidelijk onoplosbare vragen worden altijd krachtig besproken. Tijdens een budgetvergadering maken middenmanagers bijvoorbeeld ruzie over de bedrijfsstrategie, hoewel hun bedrijf geen ontwerp is, maar implementatie. U moet de productiviteit terugbrengen in de discussie. Het zou leuk zijn om een schriftelijke agenda te hebben, maar zakelijke bijeenkomsten hebben in ieder geval altijd een doel dat bekend is bij de deelnemers, en je kunt er tactvol aan herinneren – om niet als een koekje te worden beschouwd, voor wie het schema is belangrijker dan de emoties van collega’s. Informele gesprekken over abstracte onderwerpen – zelfs roddelen – hebben een belangrijke sociale functie: ze helpen medewerkers zich onderdeel van het team te voelen, maar ze leiden nergens heen. Laat zien dat u de kans om over abstracte onderwerpen te praten waardeert. voorbeeld “Het is zeer interessant! Maar we moeten terug naar [de agenda]. “ Geef uw onzorgvuldigheid niet de schuld, laat zien dat u communicatie waardeert en ga dan verder met dringende taken. # 4 Hoe u kunt onderbreken om de status weer te geven Een poging om de gesprekspartner abrupt te onderbreken lijkt bijna altijd op zelfbevestiging. Bovendien kan de echte, onbewuste motivatie precies dat zijn. Volgens de New York Times onderbreken mannen vrouwen “overal” bij zakelijke onderhandelingen, wat terecht wordt geïnterpreteerd als respectloos en een poging om te domineren. Mannen onderbreken ook andere mannen – niet zo vaak als vrouwen, maar om dezelfde reden, misschien wel met opzet. Wees niet agressief en dominant als u dat doel niet opzettelijk stelt. Maar onderbreek indien nodig de gesprekspartner halverwege de zin, verhef uw stem om uw tegenstander te overstemmen. Het kan zijn dat u een tijdje tegelijkertijd moet praten, probeer het te zien als een soort peering-spel. |
https://www.vindazo.be |
