Xento

jan 12 2020

Welk type scooter in Rotterdam past bij jou?

Er zijn bromscooters en snorscooters. Er zijn Euro4 scooters op benzine en elektrische e-scooters. Je kunt een scooter kopen of leasen. Keuzes, keuzes en nog meer keuzes… We helpen je op weg met een aantal interessante zaken die je moet weten wanneer je een scooter in Rotterdam wilt aanschaffen.

 

Brommers op de rijbaan

Sinds 2015 moeten bromscooters met een geel kenteken op de rijbaan rijden. Maar dat was toch al veel langer zo? Niet helemaal, sinds 1999 is het al de bedoeling dat je met een bromscooter op de rijbaan rijdt tussen de auto’s in binnen de bebouwde kom. Maar bij een scooter in Rotterdam waren er een aantal uitzonderingen op deze regel van kracht op specifieke wegen. Eind 2014 werden de borden veranderd, wanneer er “verplicht fietspad” staat mag een bromscooter (tot 45 km/u) daar niet meer rijden. Deze wijziging werd doorgevoerd omdat het snelheidsverschil tussen fietsers en brommers te groot was. Uiteraard zul je op een bromfiets altijd een helm dragen voor extra veiligheid. Buiten de bebouwde kom moet je wel op het fietspad rijden. Wanneer je toch liever een stukje fietspad meeneemt waar dit niet is toegestaan kun je een flinke boete verwachten.

 

Snorfietsen ook op de rijbaan?

Begin 2019 werd door de Tweede Kamer een onderzoek ingesteld of snorscooters (tot 25 km/u) ook moeten verhuizen naar de rijbaan in plaats van het fietspad. Hoewel de snelheid lager ligt is het voertuig net zo groot, en dat kan voor problemen zorgen tussen de fietsers in. Dit geldt voor alle grote steden, dus met een scooter in Rotterdam of Den Haag is het mogelijk dat je binnen afzienbare tijd toch op de rijbaan moet rijden. Amsterdam was de eerste stad waar deze regel van kracht werd in april. Na Amsterdam zullen de andere grote steden volgens, althans dat is de bedoeling. Of dit ook echt doorgevoerd wordt is nog niet duidelijk.

 

Helmplicht voor snorscooters?

Wanneer je met een 25 km/u snorfiets op de rijbaan gaat rijden is dat misschien prettig voor fietsers, maar nu ontstaat er een flink verschil in snelheid tussen scooters en auto’s. Daarom werd in Amsterdam besloten om de helmplicht ook in te voeren voor scooters met een blauw kenteken. Dit ziet niet iedereen zitten, zo gaven meerdere rijders al aan dat ze niet met “helm haar” op hun werk willen verschijnen. Door de nieuwe regelgeving wordt het voor snorfietsers lastig gemaakt, die vallen tussen wal en schip. Er zijn zeventien gemeenten die gevraagd hebben om de helmplicht voor alle scooters in te stellen waaronder ook Rotterdam.

 

Vieze scooters moeten weg

In 2017 kwam er in Rotterdam nog een nieuw initiatief; 300 euro om jouw scooter te laten slopen. De kritiek op scooterrijders was niet mals. Ze zijn gevaarlijk, hun scooters maken herrie en ze vervuilen de lucht met die 2-takt motoren. In plaats van contant geld zou je een voucher krijgen voor een (elektrische) fiets of een OV-kaart. Over e-scooters werd niet gesproken als alternatief, die zijn lekker stil en milieuvriendelijk. Wat betreft het rijgedrag zijn er gewoon verkeersregels, wanneer de bestuurder zich daar aan houdt is er toch geen probleem?

 

Welke scooter leasen of kopen?

Dus in grote steden als Rotterdam zijn de regels voor deze tweewielers behoorlijk aan het veranderen, waar moet je nu voor kiezen? Dat hangt vooral af van jouw normale rijgedrag en behoeften. Wanneer je buiten het centrum rijdt zul je sneller kiezen voor een Euro4 bromscooter op benzine met 45 km/u, binnen de kern kies je wellicht voor een moderne e-scooter. Die zijn doorgaans wel wat duurder, je kunt dan kiezen voor een scooter leasen. Dan betaal je per maand de e-scooter af en ben je beter voorbereid op mogelijke aanpassingen in de regelgeving.

https://www.fastfuriousscooters.nl/scooter-leasen/

Written by